Halaman

Selasa, 29 Jun 2010

EnGlIsh iS EaSy




I would like to share a new method to learn English, listen to English and read English…. do not translate.

1. Never Study A Single English Word
That’s right, do not memorize words. Native speakers do not learn English by remembering single words. Native speakers learn phrases.
2. Never Study Grammar
Right now. Stop. Put away your grammar books and textbooks. Grammar rules teach you to think about English, you want to speak automatically– without thinking!
3. Learn With Your Ears, Not Your Eyes
Spend most of your study time listening- that is the key to great speaking.
4. Slow, Deep Learning Is Best
Its not enough to know a definition. Its not enough to remember for a test. You must put the word deep into your brain. To speak English easily, you must repeat each lesson many times.
5. Use Point Of View Mini-Stories
You must learn grammar by listening to real English. The best way is to listen to the same story… told in different times (points of view): Past, Perfect, Present, Future. How do you do this? Easy! Find a story or article in the present tense. Then ask your native speaker tutor to write it again in the Past, with Perfect tenses, and in the Future. Finally, ask him to read and record these stories for you.
6. Only Use Real English Lessons & Materials
How do you learn Real English? It’s easy. Stop using textbooks. Instead, listen only to real English movies, TV shows, audio books, audio articles, stories, and talk radio shows. Use real English materials.
7. Listen and Answer Mini-Stories (not Listen and Repeat)
Because the teacher constantly and quickly asks easy questions, you don’t have time to think about grammar. You just immediately shout a couple of words– which teaches you to respond faster, and faster, and faster.

Rabu, 16 Jun 2010

SEJUTA IMPIAN



Jika dahulu inilah salah satu impianku...ingin menjadi sepertinya...mudah2an,Allah berikan aku peluang untuk capai impian aku itu dalam masa terdekat ini...dan harapanku,satu ari nanti aku akan menghantar anak2 aku ke IQKL-tempat adik Muhammad blajar..amin..........

Selasa, 15 Jun 2010

sAvE OuR PaLeStInE

ReJaB

Rejab ertinya ta'zim (kebesaran, keagungan, kemuliaan) dan juga diberi maksud Rahmat, pemurah, kebajikan. Asbab kebesaran, keagungan dan kemuliaan bulan Rejab itu
maka Allah limpahkan rahmatNya, kemurahanNya dan terhadap hamba-hambaNya yang beriman dan beramal soleh pada bulan Rejab, dengan berpuasa pada siangnya dan beribadat pada malamnya.


Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 1 hari pada bulan Rejab seperti puasa 40 tahun dan diberi minum air dari syurga"

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 1 hari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya (sepanjang umurnya)."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 3 hari dalam bulan Rejab, dijadikan parit yang panjang yang menghalangkan dia ke Neraka (panjangnya setahun perjalanan)"

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Sesiapa berpuasa 3 hari ada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya (berjaga)seperti dia berpuasa 3,000 tahun, diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya,70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Quran dinaikkan ke langit) 70 hajat ketika ditimbang amalannya di Mizan, 70 hajat ketika berlalu di atas titi Siratulmustaqim."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 4 hari dalam bulan Rejab akan diafiatkan dia daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar, dan daripada fitnah dajal pada hari Kiamat."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 5 hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 6 hari pada bulan Rejab, keluar dari kubur bercahaya mukanya."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 7 hari dalam bulan Rejab akan ditutup daripadanya 7 pintu Neraka."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 8 hari dalam bulan Rejab akan dibuka baginya 8 pintu Syurga."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 9 hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu tidak ditolak dia dari masuk Syurga."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 10 hari pada bulan Rejab, dijadikan 2 sayap, terbang seperti kilat diatas titian Siratulmustaqim pada hari Kiamat."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 10 hari pada bulan Rejab, Allah akan menjadikan baginya hamparan perhentian di titian Siratulmustaqim pada tiap-tiap satu batu."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 15 hari pada bulan Rejab adalah sama seperti berpuasa 100,000 tahun."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 16 hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga,dan akan menjadi orang yang pertama menziarahi Allah didalam Syurga."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 19 hari pada bulan Rejab akan dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Ibrahim dan Nabi Adam."


Rasulullah s.a.w. bersabda;
"Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu. Maka mulailah beramal barang yang tinggal daripda umurnya (pembaharuan umur)."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa bulan Rejab, wajib baginya diampunkan dosanya yang lalu, dipeliharakan Allah umurnya yang tinggal dan terlepas dari dahaga pada hari Kiamat."

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Puasa pada awal Rejab,pertengahan dan akhirnya seperti berpuasa sebulan pahalanya"

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebuku roti"

Rasullullah s.a.w. bersabda;
"Sesiapa melapangkan kekeruhan, kesusahan dan kepicikan orang Mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus (Dibina untuknya seribu mahligai dengan seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada matahari seribu kali.)"

Rasullullah s.a.w. bersabda,
"Bulan Rejab Syahrullah (bulan Allah) diampunkan dosa orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah."

Sedekah di bulan Rejab seumpama sedekah seribu dinar, dituliskan kepada tiap-tiap helai bulu romanya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat dan dihapuskan seribu kejahatan serta dijauhkan daripada api neraka.



Kelebihan lain bulan Rejab

Di dalam bulan lain Allah membalas amalan umat-Nya 10 kali, tetapi di dalan bulan Rejab Allah akan membalas amalan umat-Nya 70 kali.

Pahala amalan baik di dalam bulan Rejab diganda 70 pahala, Sya'aban diganda 700 pahala dan Ramadhan diganda 1,000 pahala.

Sesiapa meminta ampun (beristighfar) pada pagi dan petang 70 atau 100 kali di dalam bulan Rejab, diharamkan tubuhnya daripada api neraka.

REJAB bulan Allah,
SYA'ABAN bulan Rasulullah. S.A.W,
RAMADHAN bulan umat Rasulullah S.A.W.

REJAB adalah bulan maghfirah (keampunan),
SYA'ABAN bulan syafaat manakala
RAMADHAN bulan menggandakan kebajikan.

REJAB adalah bulan taubat,
SYA'ABAN bulan muhibbah manakala
RAMADHAN bulan dilimpahi pahala amalan yang banyak.

REJAB bulan menabur benih.
SYA'ABAN bulan menyiram tanaman.
RAMADHAN bulan menuai.

REJAB menyucikan badannya.
SYA'ABAN menyucikan hatinya.
RAMADHAN menyucikan rohnya.

REJAB bulan taubat.
SYA'ABAN bulan muhibbah.
RAMADHAN dilimpahi pahala amalan.

Beberapa amalan lain yang baik dilakukan dalam bulan Rejab

:: Menyucikan diri daripada dosa dengan bertaubat dan memohon ampun

:: Membersihkan hati yang lalai dan alpa melalui amalan istighfar dan zikir

:: Mendekatkan diri kepada Allah dengan menunaikan solat

:: Memohon keselamatan dan kesejahteraan dengan berselawat dan berdoa kepada-Nya

:: Menginsafkan diri dengan membaca kisah teladan perjuangan Rasulullah S.A.W. dan sirah Islam lain.

Peristiwa penting yang telah berlaku dalam bulan Rejab



: Israk dan Mikraj (27 Rejab)

: Solat 5 waktu difardukan ke atas umat Islam (Malam Israk Mikraj)

: Perang Tabuk terjadi di dalam tahun ke-9 Hijrah.

Secara ringkasnya, Israk dan Mikraj adalah sebuah peristiwa di mana Nabi Muhammad S.A.W telah di"israk"kan (dibawa berjalan) dari Kota Mekah ke Baitul Muqaddis serta di"mikraj"kan (dibawa naik ke atas) ke Sidratul Muntaha untuk mengadap Allah S.W.T di mana Solat 5 waktu telah difardukan ke atas umat Islam melalui Rasulullah S.A.W. Semuanya berlaku di dalam satu malam sahaja.

Firman Allah SWT: "Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada satu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."
(Surah Al Israa': 1)


DOA BULAN REJAB


Istighfar paling baik dalam bulan Rejab

Maksudnya:
"Aku bermohon keampunan Allah yang Maha Agung dan tiada Tuhan melainkan Dia, yang hidup, yang berdiri sendiri dan aku bertaubat kepada-Nya."

Kesimpulannya, bulan Rejab merupakan sebuah bulan yang banyak keistimewaannya yang dijanjikan oleh Allah S.W.T kepada umat-Nya, kerana Rejab adalah bulan Allah. Pintu rahmat terbuka luas kepada umat-Nya untuk bertaubat dan memohon ampun di atas dosa-dosa yang lepas. Namun begitu, suka diingatkan bahawa kita perlu mengerjakan segala amalan yang dituntut ini dengan sifat ikhlas, rendah diri dan tawwaduk agar ganjaran yang akan diperolehi itu ada keberkatannya.


Marilah sama-sama beramal menurut kemampuan masing-masing, jika tidak dapat melaksanakannya janganlah ditinggalkan semuanya.

Isnin, 14 Jun 2010

RiNdU pAdAmU YA RASULULLAH...

video

SaMaN eKoOoOr- $$$$$$-


pergh...sakitnyer hati...x pasal2 rm300 melayang..dh ar elaun x masuk lagi...aku kompius..dulu saman ekor x bayar xpe jer..skrg plak kner bayar,kalo x sangkut...yang aku bengang sgt nh,kelajuan aku bwk 96km/j jer pun...itupun kener saman..kalo lah blh check betul2,kot la dia slp snap ker?tp ape2 pun,aku ttp kner bayar jgk..setakat nh,stlh aku kumpul kesemua saman2 aku hampir mencecah rm1500..senang2 jer derma kat polis..bek derma kat anak2 yatim ker,masjid ker,byk faedahnyer...huhuhu

"TrIp FrOm KePaLa BaTaS (PeNaNg&KeDaH)

trip ini adalah bertujuan untuk mengikuti rombongan perkahwinan sepupu aku yang ingin diijabkabulkan dengan orang kedah...keluarga terdekat kesemuanya menaiki bas tetapi family aku pergi menaiki kereta...antara tujuan lain ialah untuk pergi awal sebelum majlis dan singgah ke rumah "along"..lama x jumpe anak2 buah..terutama mak dan ayah yang teringin jumpa cucu2nya..itulah baru 3 orang..tujuan lain ialah tlg along pindah rumah..dari rumah taman ke kuartes KTU...bergerak hari khamis 2 minggu yg lalu...hari jumaat,kami bergerak dari penang ke kedah(rumah baru)..tlg mengemas ala kadar kami tido di situ...malam jumaat khiswan(sepupu;memang nama sebenar) selamat diijabkabulkan...majlis walimahnya diteruskan pada hari esoknya...Alhamdulillah..majlis berjalan lancar dan yang penting aku dijamu di hidangan pengantin...hahaha...selama 2 minggu di sana tak banyak aktiviti dilakukan...x kemana2,duk umah jer...hari2 terakhir,gigi mula terasa sakit..sakit yang telah dialami sejak 4 tahun yang lalu...sekian lama menahan sakit,akhirnya pada jam 6 petang aku nekad utk pergi ke klinik berdekatan untuk cabut...dalam hati,ape nk jadi2lah...sangat menyakitkan ...huhuhu..taubat lepas nh jg gg elok2...2-3 ari selepas itu,aku bergerak balik ke kampung berdua bersma mak...